torsdag 19 februari 2009

Lågvattenmärke

En interpellationsdebatt i kammaren tisdags kväll har påverkat mig rejält. Mikael Oscarsson, KD, hade interpellerat försvarsminister Sten Tolgfors om framtiden för det militära flyget vid Uppsala Garnison. I debatten deltog förutom Mikael även Solveig Zander, C, Lennart Hedquist, M, Mats Berglind, S och jag.

Det är rätt ovanligt att ministern som ska besvara interpellationen inte inleder med att hälsa, men så skedde den här kvällen. Surt besvarades Oscarssons ip, tvärsur och grinig var ministern i debatten som följde där vi andra deltog. Det märkliga, som jag inte blir klok på varför det skedde, var att ministern kallade Mikael vid för- och efternamn konsekvent vid samtliga tillfällen han bemötte honom. De två övriga männen nämnde han över huvud taget inte, Solveig Zander blev Solveig utan efternamn och jag omnämndes som Cecilia, utan efternamn, vid fem (5!) tillfällen! Jag minns en gång förra mandatperioden när talmannen klubbade av en minister när han omnämnde en ledamot vid enbart förnamn. Nu kommer Tolgfors att i efterhand få en tillsägelse från kammarkansliet. En erfaren ledamot av riksdagen, som Tolgfors ju är, borde ha lärt sig vanligt hyfs och veta hur man tilltalar både talmannen och ledamöterna när man är i kammaren.

Man kan ju undra varför han betedde sig så märkligt, snudd på kränkande. Tur att det drabbade mig och inte en ny ledamot som kunde känt sig förfärligt förringad. Det var vad flera sa till mig efteråt. Både ledamöter och kammarkansliets personal på plats var påtagligt illa berörda och ställde sig mycket frågande till ministerns agerande. Han måtte vara oerhört pressad.

Om debatten finns det massor att säga. Bäst är att läsa protokollet. Mest anmärkningsvärt är väl att han inte kan ange några kostnadsberäkningar alls för vad en nedläggning av Ärna och en flytt till Enköping skulle kosta. Det andra, som ju måste anses oansvarigt och godtyckligt, är att säga att man lätt överlåter åt en civil aktör att ta ansvar för underhållet av start och landningsbanor, där försvaret ska hyra in sig. Han hänvisade till Skavsta, som inte ens har koncession för Jasplan!

Mumintrollet skulle faktiskt göra sig riktigt bra som försvarsminister...

Onsdag morgon gjorde jag däremot ett riktigt givande besök på Ärna hos Johan von Knorring, som är chef för luftstridsskolan, och hans trevliga och kunniga medarbetare. Vi, landstingsrådet Ismail Kamil, kommunalrådet Leif Sanner, vår ombudsman Helena Ling och fullmäktigeledamoten Peter Norgren och jag fick en väl genomarbetad presentation som jag kommer att specialstudera kommande dagar. Besvikelsen på ministern och de nya moderaternas försvarspolitik var påtaglig och kändes stundtals rätt dramatisk.

Den bästa storyn är följande: alla enheter utom försvarets sjukvårdsenhet ska flytta till Enköping. Nästa chef för Uppsala Garnison kan bli en sjuksköterska.

Läs mer i UNT, Oscarsson och min motion och min debattartikel som publicerades i UNT i oktober 2008.

2 kommentarer:

Stefan sa...

Ni har blivit kallade vid förnamn. Ett protokollsbrott som säkert förtjänar att påpekas. Men artikeln i Svd idag ger ju ett skrattretande intryck av svenska riksdagsledamöter som lättkränkta personer utan perspektiv.

Läs gärna Sanna Raymans kommentar till det hela på Svd:s ledarblogg. Tror hennes intryck delas av många.

Stefan sa...

För övrigt såg jag i svd-artikeln att du citerades med "killen måste ha problem". Att kalla en över 40-årig minister för "killen" är väl i så fall också någon form av förminskande härskarteknik? Om Tolgfors kallat dig för "tjejen" i en intervju så hade du säkert blivit jättesur. Lite dubbelmoral där kanske?