måndag 2 februari 2009

Cypern- en mytomspunnen ö, medlem i EU

Idag var jag värd för Cyperns kultur- och utbildningsminister Andreas Demitriou när han tillsammans med Cyperns ambassadör Pavlos Anastasiades och flera företrädare för cypriotisk kultur och universitet gästade kulturutskottet. En god stund av eftermiddagen ägnades åt diskussioner om cypernfrågan, Turkiets situation inför ett framtida medlemskap i EU och framtida bilaterala samarbetsmöjligheter mellan Cypern och Sverige.

Den 16 april 2003 undertecknade Cyperns president Tassos Papadopoulos Cyperns ansökan om anslutning till EU, en milstolpe i Cyperns historia och slutpunkten för Cyperns långa och mödosamma strävan att formellt bli en del av den europeiska familjen, till vilken ön alltid hört geografiskt, historiskt, kulturellt, ekonomiskt och politiskt.
Cypern blev den 1 maj 2004 tillsammans med Estland, Ungern, Lettland, Litauen, Malta, Polen, Slovakien, Tjeckien och Slovenien fullvärdiga medlemsstater i EU, en stor sak som delegationen talade om med glädje.

För mig är Cypern synonymt med kultur och mytologi. Man får gärna tro att det är Afrodites egen ö. Här steg hon ur havet vid Pafos- en mytomspunnen plats.

I Sverige finns på medelhavsmuseet den fantastiska Cypernsamlingen, som tillkom genom de omfattande utgrävningar som genomfördes av den Svenska Cypernexpeditionen 1927-1931, under ledning av Einar Gjerstad. Samlingen lär vara den största utanför Cypern. I torsdags var jag med om den fantastiska invigningen av utställningen och deltog i seminariet, så det kändes väldigt hemtamt att på nytt tala om cypriotisk arkeologi och kultur med ministern och hans delegation.

Theodor Kallifatides har skrivit en intressant bok om Cypern, som blir dagens boktips: Cypern, en resa till den heliga ön, Alba förlag 1992, en vacker bok som jag ikväll läser i sängen och definitivt tar med mig när jag reser till den heliga ön, något som jag drömmer om och hoppas ska ske hellre förr än senare.

Inga kommentarer: