torsdag 30 april 2009

Sista april i Uppsala

Nu när jag är medelålders(!) fortsätter jag mitt firande som jag alltid gjort:
Champagnefrukost kl 9.00. I år var vi tolv personer som åt tillsammans. Solen sken och det var underbart att sitta ute i min lilla trädgård som går under namnet Frimärket.

Därefter intogs lunch hos Staffan Meurling i hans vackra hem nedanför Carolina Rediviva. Jag gick dit tillsammans med Karin och vi mötte många goda vänner
och flera nya trevliga bekantskaper, till exempel Luxemburgs ambassadör, som jag talade mycket med. Bland annat berättade han om hur lyckat det är i hans hemland att ha samma valdag för val till det nationella parlamentet och till Europaparlamentet. Detta skapar naturligtvis en större legitimitet för och närhet till EU-frågorna, samtidigt som man ju inte behöver mobilisera medborgarna att delta i två val. Det finns onekligen många fördelar, inte minst mycket pengar att spara på en sådan reform.

Efter lunchen gick jag för femtonde gången i ordningen till mottagningen på univerisitetsbiblioteket för att höra årets bästa och mest underhållande tal av överbibliotekarien Ulf Göransson, hälsa på och pussas på av alla kändisar och makthavare samt bli intervjuad av radio Upplands utsända i samband med mösspåtagningen kl 15.00, varefter jag gick hem för att slipa på mitt tal inför kvällen ute i Gamla Uppsala.

2 kommentarer:

Carl Martin Hægermark sa...

En sådan här dag längtar man naturligtvis till någon av våra anrika universitetsstäder, och särskilt då Uppsala. Keep ut the good work, Cecilia!

Cecilia Wikström sa...

Tack för ditt stöd!
Jag gör allt jag kan för att leva upp till ditt förtroende. Låt mig veta om det är någon specifik fråga som du vill att jag sätter mig in i.
allt gott,
Ceeilia