onsdag 15 april 2009

Bryssel

Jag åker strax till Bryssel för att delta i en konferens. Ska försöka nätverka och ta reda på hur vardagen kan se ut för en MEP. Känns också spännande att försöka ta reda på hur lobbygrupper och andra aktörer fungerar. Man hör ju så ofta talas om dem, så jag vill sätta mig in i hur de organiserar sig.

Märkliga resultat som både SIFO och Synnovate fått fram. Att svenska folket till två tredjedelar skulle bestå av männniskor som inte känner till att
1. vi är med i EU och
2. följaktligen bör vara med om att välja ett parlament tillsammans med de andra 26 medlemsländerna.
Jag tycker det känns underligt. Jag tror att EP-valet den 7 juni är en "bubblare". Om ca två veckor när valrörelsen är i fulll gång kommer alla att springa åt samma håll. Media kommer då att ha fullt upp med att spegla valarbetet och kandidaterna.

Undrar hur många som några månader före ett riksdagsval kan ange vilket datum som är valdagen? Har någon kollat det? SIFO, vad säger ni? Synnovate? Någon annan, exempelvis Tommy Möller som är en av mina absoluta favoritprofessorer inom området?

Skriver inget före fredag. Ska ägna mig åt Bryssel efter bästa förmåga.

Inga kommentarer: