lördag 8 november 2008

Tekniken- en stor möjlighet

På CNN ser jag inslag efter inslag om fenomenet Obama och slås av hur väl han utnyttjat teknikens alla möjligheter att nå människor - och samtidigt klarar av att leda en storslagen analog kampanj som omfattar möten med människor, i små och i stora sammanhang.

Bloggandet är inget hot utan en möjlighet att engagera människor, sms likaså.
Obamakampanjen ville mer och kunde mer än någon annan. Nu står det klart att Googles chef blir en av presidentens närmaste medarbetare, också det ett tecken.


I DN idag läser jag hur varenda parti i Sverige löpt gatlopp i USA för att se hur Obama bär sig åt och om möjligt kopiera strategin inför kommande val. Bra att svenska politker och tjänstemän vill lära nytt, men patetiskt att de tror att Obamakampanjen ägnat sig åt magi, när den i själva verket bara utnyttjar teknikens nya möjligheter att kommunicera. Det borde de ju fattat ändå, och kanske byggt situationsanpassade system för den svenska kontexten. Sverige ligger efter, helt klart. Alliansens hemsida lär inte ha uppdaterats på mer än ett år sa ryktet för en tid sedan. Nu ska det bli annat ljud i skällan har det sagts efter att partisekreterarna fattat att utan teknik är man rökt 2010. Själv är jag sorgligt okunnig kring tekniska frågor, men inser att det blir en verklighet att arbeta med och en utmaning att lära mer inför kommande dagar. Och jag hör faktiskt till dem som gillar utmaningar och att lära mig nya saker.

1 kommentar:

Karin sa...

Välkommen in i bloggosfären!