Exeplet Ryanair visar med all önskvärd tydlighet hur otroligt korkat det är att tro att gemene man (eller kvinna, hemska tanke,) skulle välja att resa utomlands med Ryanair, detta sunkiga bolag, i högre utsträckning än de tvingas till, med hjälp av absurd reklam.
Har du sett bilden? En flicka som bäst kan liknas vid ett töntigt våp tycks vilja locka sexistiska kunder att köpa en resa till "hetaste skolstartspris". Hon är klädd i något som skulle kunna vara en fyra storlekar för liten skoluniform, hon har stort hår, stora läppar, stora bröst och- får man anta- liten hjärna, eftersom hon varken kan klä på sig själv eller inser det sjuka i att ställa upp som objekt i detta simpla och torftiga sammanhang.
Mot detta har min kära vän och kollega Birgitta Ohlsson, liberala kvinnors ordförande, valt att protestera. Hon uppmanar till bojkott av Ryanair. Varken hon, jag eller för den delen liberala kvinnor kräver att sexistisk reklam ska kriminaliseras. Det är upp till var och en att inse att detta inte är kriminellt, bara kolossalt idiotiskt. Hur kan en företagsledare eller marknadschef i ett normalt företag tro att en modern svensk skulle lockas att köpa mer för att reklamen är sexistisk? Alla som åkt med Ryanair vet ju hur sunkigt det är, att det enda som gör att man uthärdar är att man kan resa till en europeisk huvudstad för bara ett par hundralappar. Att ta till pornografiska undertoner i reklamen lär ju knappast bättra på den sjaskiga image som omger bolaget. Jag håller med Birgitta: res ingenstans med detta bolag som leds av dinosaurier, inte av moderna, upplysta, jämställda män och kvinnor.
Förr har jag sagt till mina barn att de får bli vad de vill, men helst inte parkeringsvakter. Nu funderar jag på att utöka undantaget till att även omfatta jobb i sexistiska dinsosaurieföretag från den förgångna tid då kvinnor kunde betraktas som handelsvaror och objekt(=Ryanair m fl). Det patetiska är att de är så korkade att de tror att det går lättare att sälja dåliga grejer med hjälp av pornografiska assosiationer. Sorry gubbar i Ryanair, det lönar sig inte i krängarbranschen 2008. I Uppsala hoppas jag att ett modernt lågprisflyg ska etableras. Jag kan kan inte föreställa mig att Mattias Sjölund som är VD i Uppsala Air aldrig skulle sjunka till sådana djup som Ryanair. Skulle så ske lovar jag att äta upp mina näbbstövlar!
tisdag 14 oktober 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar