tisdag 28 oktober 2008

kultursnack den 28 oktober

Förra veckan var det tätt med kulturjobb utanför riksdagen. Fantastiskt att ta del av talet som Dagermanpristagaren, tillika Nobelpristagaren, le Clézio höll i Älvkarleby kyrka. Rörande, vackert och riktigt bra litteratur. Sköna tankar för själen. Läs det! Går att köpa i ett tryckt häfte i Akademibokhandeln för 40:-!

På fredagen gick Camilla och jag till VIP-visningen av Icon Dressed: en installation av den danska designern Annette Meyers på Nordiska museet. Superhäftig utställning med mode genom tiderna, utfört på handskrynklat papper med tryck ur Flora Danica. Vackert, subtilt och spännande. Alla var där! Underbar musik av Carl-Axel och Monica Dominique, goda snittar, fint vin. Design är spännande och kul.

Man kan inte låta bli att tänka på vem som formar modetrender och på kläder som uttryck för ställning och makt. Själv ska jag gå på några av seminarierna på Nordiska nästa månad, den saken är klar. Det är tufft att bli äldre, jag känner det både som en tillgång (mest, man blir klokare och inte så känslig) och en prövning. Plötsligt sitter inte kläderna som de gjorde en gång, allt ser töntigare ut på något sätt. Vad ska man ha för stil egentligen för att uppfattas som snygg och välklädd- men inte tantig och töntig- när man är professionell yrkeskvinna på 43 år med några kilo för mycket?

Kort sagt: vad är stil och hur uttrycker man den på ett personligt sätt nuförtiden?
Jag är ju själv ganska intresserad av mode, men kan inte så mycket. Borde lära mig mer och, framför allt, ta mig tid att tala med kunniga personer som mina idoler Barbro Hedvall på DN och stilsäkra Camilla Thulin, jag borde ta ett snack med Damernas Världs Martina Bonnier och kanske också möta företrädare för svensk design som Filippa K och Odd Molly. Men när sjutton skulle jag hinna med det??? Är rädd att jag får fortsätta laga efter läge- och fråga vänner till råds så länge!

Inga kommentarer: