tisdag 28 oktober 2008

kultursnack II 28 oktober

Helgens stora upplevelse var Hommage à Eric Ericson, 90 år. En fantastisk konsert i Berwaldhallen med musik av Bach, Strauss, Lidholm m fl. Peter Djikstra dirigerade Radiokören och Eric Ericsons Kammarkör. Som alltid sjöng de så underbart att tårarna kom. Och rörande var det att se hur Eric själv, i slutet av konserten, gick upp på scenen för att tacka och för att dirigera Kung Liljekonvalje av David Wikander. Stort ögonblick för oss alla. Jag kramade om Eric och känner mig glad över alla gånger jag haft förmånen att få lyssna till honom, tala med honom och minns med särskild glädje den vinterdag förra året när jag fick följa körens arbete i flera timmar under repetitionerna. för Eric handlar det inte om taktslag när hand dirigerar, det handlar om hjärtslag! Och så borde det vara för oss alla: lite mindre formalia, lite mer hjärta!
Tack Eric för allt du gjort för svenskt körliv, och tack Kammarkören för att jag fick vara med denna fina kväll!

Inga kommentarer: