tisdag 24 mars 2009

Ögonblick av glädje, oceaner av arbete

Idag har jag vanligt riksdagsarbete fram till eftermiddagen, då jag åker till Göteborg för att vara med i SVT Debatt kl 20.30. Tidigt i morgon bitti går planet till Skellefteå där jag inviger årets konferens för Kultur och musikskolor, SmOK. Förmodar att det rör sig om mer än tusen besjälade lärare som kommer att vara där. Hedrande att få öppna konferensen. Talet skrev jag i natt, för på dagen hinner man aldrig göra något kvalitativt. Här i riksdagen springer jag mest mellan möten och får väldigt få konkreta resultat av timmarna som går.

Idag har jag haft flera fina möten: först med författarförbundets ordförande Mats Söderlund, som är poet och en väldigt spännande person att samtala med. Härligt att ibland få tala om sådant som jag personligen känner starkt för och inte bara ingåer i min portfölj av uppgifter.
Att få tala om en poets verklighet, om orden som befriar, om möjligheterna att skriva och annat som är betydelsefullt på djupet gör att min vanliga arbetsdag får ett helt annat skimmer och ett annat ljus fyller min dag. Kanske är det min dröm om att en dag ägna mig åt det koncentrerade författarskapet? När jag blir 50 vill jag vara poet!

2 kommentarer:

fatima sa...

Bra! Du är redan ett poetämne. Att lyssna till dig i linköping var som poesi. Mmm. Själv ska jag bli filosof när jag är 50.

Cecilia Wikström sa...

Hoppas du kommer till EU-cafeet i Göteborg i morgon! Jag skulle bli så glad att få möta dig igen. Annars kommer jag att ha ett möte på biblioteket på fredag morgon. Ring om du har en stund över för en fika! Cecilia