måndag 30 mars 2009

Kampanjarbete måndag

Startade tidigt med sikte på Märsta gymnasium som numera heter Arlandagymnasiet. Tillsammans med Pernilla, fp:s politiska sekreterare i Sigtuna och fp: s starke man i kommunfullmäktige, Mårten, diskuterade jag i gymnasieskolorna i Sigtuna kommun frågor som rör Europa och EU under rubriken
Europa, Friheterna och Framtiden

Jag brukar för det mesta uppskatta att möta unga mänmniskor, men idag kändes det som om det var ännu bättre än vanligt, både i Märsta och vid Humanistiska läroverket i Sigtuna. Tänk så många fantastiska unga människor det finns! Deras intresse för Europafrågor och politik är starkt och de verkade inte alls trötta eller uttråkade av mig, trots att jag väl egentligen passerat den ålder då man gör sina allra bästa skolpresentationer.

Jag hade väldigt kul och trivdes hela dagen lång med Pernilla och Mårten, duktiga och kul folkpartister som jag gärna jobbar ihop med igen
Och extra roligt var det att LUF följde med! Det måste vi göra mer av!
Jag uppskattade besöken i skolorna och samtalen med elever och lärare. Det bor en gammal skolmänniska i mig, jag saknar faktiskt kontakten med ungdomar ibland Kanske för att det är så spännande att tala med människor som ännu är på väg, som inte har allt färdigt och klart, som är mitt i en utveckling. Under nittiotalet var jag studentpräst och stormtrivdes, mycket tack vare alla möjligheter till diskussioner och samtal med människor på väg.

Jag slås av att det är den generation ungdomar jag mötte idag som nu förverkligar Churchills tanke i det berömda talet i Zûrich 1946: en framtid där medborgarna ser sig själva lika mycket som medborgare i sitt eget land som europeer. Nu är vi nog där. Vår generation är, oaktat hur mycket vi rest, arbetat, studerat och levt i Europa, bara nästan framme. De ungdomar jag mötte idag är den första generationen svenskar som är både svenskar och europeer fullt ut. Det är stort och bringar hopp och framtidstro!

Inga kommentarer: