fredag 13 mars 2009

Integrationen- vårt stora tillkortakommande

Idag är det fredagen den trettonde. Fulltecknad dag, massor av möten, ungefär ett i timmen.

Hann dock i morse med att läsa artiklarna av Marcej Zaremba som den senaste tiden publicerats i DN kultur om den misslyckade integrationen och den katastrofala SFI- utbildningen. Varför måste den vara så usel? Man kan nästan inte fatta hur detta har kunnat fortgå i decennier. Skrämmande läsning. Den som inte tagit del av denna rapport från underjorden: gör det genast.

Jag har besökt massor av SFI-utbildningar som uppvisat varierande kvalitet. Ibland har jag tänkt på den språkutbildning som nyanslända israeler får omedelbart när de anlänt till sitt nya hemland. Oaktat var man kommer ifrån, oavsett man är akademiker och studievan eller en lantbrukare från Ryssland utan studievana, så lyckas man i Israel med det som vi så kapitalt misslyckas med: att lära människor som flyttat till främmande land att tala, skriva och förstå språket i det nya landet. Varför är det ingen i detta land som åker dit och hämtar hem den pedagogiska modellen och metodiken?
Kan man där lära ut hebreiska i rimlig tid så borde ju vi kunna lära nyanlända svenskar grunderna i svenska språket på kortare genomströmningstid än fyra år. Jag vet att hebreiska är svårare. Har själv böjt verb och lärt mig att läsa från höger till vänster vid universitetet för länge sedan. Detta är en affärsidé som jag känner mig rätt sugen på att själv ta tag i.
Entreprenörer- ta chansen!

Eftermiddagen ägnade jag åt att debattera med mina riksdagskollegor från alla partier på Rosendalsgymnasiet här i Uppsala. Kul, men väldigt förutbestämt. Man vet att Agneta Gille ska berätta om att de rika hon mött i Danderyd lägger sina skattesänkningar på att bygga en pool(!) och så drar hon en snyftare om att jobbskatteavdraget inte kommer de fattiga till del. Snicksnack. 1500 kronor netto i plånboken innebär förmodligen allra mest för just den som har en låg eller medelhög inkomst.

Hennes andra liknelse var ännu mer absurd: hon uppgav att sossarna tankat en brandbil full med vatten, som den nya regeringen åkt runt och vattnat poolar med, så slösaktigt att nu när det brinner, brandbilen är tom.
En retorikkurs skulle sitta bra där. Kan någon starta en insamling till en kurs där en vettig retoriklärare berättar några nya historier som vi kan få höra Agneta Gille återberätta nästa gång vi debatterar? Jag är rätt trött på hennes vattenliknelser och den förfelade tolkningen av Robin Hood- sagan.

I morgon blir det tidig uppstigning, för jag ska hålla föredrag vid Europaskolan i Göteborg och tar första morgonflyget. Åter på eftermiddagen. Fredagen den trettonde har trots allt varit en bra dag med många fina möten med härliga människor. Det är roligt nästan jämt.

1 kommentar:

Mikael Wendt sa...

Cecilia! Tack för att du kom till Göteborg och delade med dig på Europaskolan. Jag har nu lagt en länk till din blogg från min och om du vill göra detsamma för mig är adressen: http://mikaelwendt.blogspot.com/

Värderingar vinner val och mycket mer...