måndag 25 maj 2009

Yttrandefriheten måste säkras!

Förra året fick jag ett konkret exempel på hur grundläggande friheter kränks då jag tog initiativ till riksdagsuppropet för Roberto Saviano. Han är författare och lever under dödshot från Camorran i Italien, en maffiaorganisation som Saviano skrivit en avslöjande bok om.

Vi ser det även i Frankrike, läs mitt tidigare blogginlägg.

Nu reser jag land och rike runt i Sverige och kampanjar och var jag än kommer lyfter jag denna viktiga fråga. Tidigare i dag var jag i Tranås och träffade två journalister. De kunde berätta att även i ett litet och vackert samhälle som Tranås, där det bor knappt 19 000 invånare, har en journalist hotats till tystnad av kriminella ligor. Inte ens där är yttrandefriheten garanterad.

EU måste vara en stark röst för de stora friheterna: yttrandefriheten, pressfriheten och religionsfriheten – både innanför och utom EU:s gränser. Dessa friheter är inte givna – ens i Sverige.

6 kommentarer:

Gunnar Littmarck sa...

Har du tillräckligt hög bildning och moral?

1. Jag inser att CO2-fobin inte vilar på vetenskaplig grund och ej heller gått att mäta i effekt på det globala klimatet, så jag är emot alla sådana dumheter som dagens kontraproduktiva klimatagenda.

2: jag vill stödja alla energisystem som klarar säkerhet och har förutsättningen att priskonkurrera ut fossilkol, ty jag vet att vi inte kommer få peakoil fören vi har extremt billiga energisystem och peak fossil vill jag har av en mängd olika själ.

3. jag vill att ersättningar ska ligga på den nivå så att majoriteten av väljarna anser att parlamentariker, byråkrater och tjänstemän, får den ersättning de förtjänar.

4. jag tänker likt senatorn från Rom alltid avsluta med:
För övrigt anser jag att den månatliga flytten ska förgöras.

5. Jag är för att så mycket som möjligt läggs på Internet, så vi slipper alla kostnader med resor och uppehälle, samtidigt som vi ökar medborgarnas tillgänglighet.

6. Jag vill att inga parallellmyndigheter eller verk ska finnas i EU, bara de bästa ska finnas och bara de som levererar mer än de kostar i medborgarnas ögon.

7.Jag är för att EU reviderar dagens biståndspolitik med tusentals bidståndsorganisationer och som bara lett till maktbevaring och korruption.
Ersättningen ska bli en registrering av medborgare i mottagarländer och därefter en insättning på personliga konton var vecka, då kan de fattigaste själva köpa det de tränger mest, utan allt av dagens negativa svinn.

8. Jag är kraftigt emot alla former av sektorsstöd inkl. jordbruksstöd som ger dyrare produkter och håller fattiga länder ute från marknaden.

9. Jag är för öppna gränser men inser att vi då först måste revidera hela EUs socialsystem, kanske genom att inflyttade kommer in i systemet successivt.

10. Jag speciellt emot EUs fiskepolitik med uppköp av ex. Senegals fiskevatten kombinerat med tjuvfiske som uttryckligen inte ska beivras utan för Östafrika.

Vilka punkter skriver du under?

Motivera vilka du inte skriver under.

Allt handlar om moral, kunskap och förmåga.

Eller hur?

Lars-Erick Forsgren sa...

Cecilia. Visst är det så! Yttrandefriheten är bl a avhängig av att FRA-lagen stoppas, proppen är ju mest dimridåer. Yttrandefrihet och pressfrihet som har samband med kommunikationsfrihet, religionsfrihet, integritet och rättssäkerhet är grundläggande liberala, demokratiska värden som alla är starkt hotade, både i EU och Sverige. Bl a pga FRA-lagen, Ipred-lagen, datalagringsdirektivet, regler för polisspaning etc och att det inte installeras spionprogram i våra datorer - av myndigheterna! Etc.

Jag menar alltså att din exemplifiering av fri- och rättigheterna var ofullständig liksom att det finns många faktiska, aktuella hot i Sverige, delvis pga hur de hanteras inom EU.

Emma sa...

Av vad jag hittills läst, så känns du som min kandidat i EU-valet. Det som bekymrar mig är en liten pyttedetalj: att texten på bloggen är för mörk i förhållande till bakgrundsfärgen, vilket gör den lite svårläst. Ett par nyanser ljusare vore bättre.

Det vore tråkigt om potentiella väljare inte läser den av det skälet (det var nära att jag lät bli). Du behövs i Europaparlamentet!!!

Cecilia Wikström sa...

Nu har vi fixat till bakgrunden! Hoppas texten möter läsaren lättare nu. Cia

Dennis Nilsson sa...

Prata kan vem som helst göra. Men det är ens handlingar som räknas.

Hittintills har du bara pratat.
Man kan då inte bli tagen på allvar.

Men det är aldrig försent att komma till insikt, ifall man vill och har det modet!

Caty sa...

Jag har läst din broschyr så här dagen före och kommer att kryssa dig. Du verkar trovärdig! Lycka till i valet!