tisdag 12 maj 2009

Humanism och flyktingar

Komma in i EU eller förföljas, fängslas, kanske till och med riskera att dödas?
Flyktingfrågan kommer allt närmare ett europeiskt avgörande. Nästa mandatperiod måste det nyvalda parlamentet sätta ner foten i frågan om vilka människor som ska få komma in och vilka som ska hållas utanför. Jag håller med journalisten Dag Tuvelius som menar att asylpolitiken och invandringen borde vara frågor som diskuteras nu i valtider. Men icke!

Idag är det 25 dagar kvar till valdagen. Jag har rest runt en hel del och diskuterat och debatterat i alla möjliga sammanhang och på många olika platser men frågan har inte kommit upp en enda gång. Senast jag tänkte på det var under kvällens debatt i universitetshuset i min egen stad Uppsala. Jag hade hoppats att humnanism och humanitära värden skulle bli en av frågorna åtminstone i Uppsala, som ju har en mycket speciell historia efter agerandet mot några judar under andra världskriget och det sk bollhusmötet som fortfarande kan sända rysningar efter ryggraden på de allra flesta. Så skedde inte. Debatten var trevlig och moderatorn påläst, men det blev inte värderingsfrågor som stod i fokus, vilket jag hade hoppats.

Vi glömmer lätt bort sådana människoröden som tidningarna inte skriver om och de som söker sig till EU från andra delar av världen, undan krig och förföljelse, har ingen stark röst.
Kyrkorna i hela EU lyfter fram migrationspolitiken tillsammans under parollen:
Låt främlingen få stanna! Den som varit här i åratal ska kunna känna sig trygg och inte riksera att kastas ut.

Jag önskar att vi alla stannar upp och tänker på vad det kommer att innebära om den som hjälpt en människa att ta sig in i EU beläggs med böter eller sätts i fängelse och när den båtlast med utmattade flyktingar inte får angöra en europeisk hamn, utan visas bort. Begreppet humanitet har då förlorat sin innebörd. Det är vår gemensamma framtid i Europa som står på spel. Också därför hoppas jag att människor kommer att rösta den 7 juni. Europaparlamentets politik måste kännetecknas av humanitet. Politiken går att påverka. Vi har en gemensam framtid. Vi måste våga hoppas och agera utifrån våra värderingar.

Inga kommentarer: