torsdag 25 juni 2009

Piratfartyg med märklig besättning

De svenska priaterna under kapten Christian Engströms ledning har hissat flagg.
Att piraterna väljer att segla med de gröna och inte med oss liberaler i EU-parlamentet känns illavarslande. Jag tror att de begår ett misstag.

Beslutet kan visa sig ödesdigert. Nu hävdar piraterna att de gröna har påvisat det starkaste intresset för integritetsfrågor. Må så vara, men man glömmer att liberaler stått upp för just integritet och yttrandefrihet i mer än hundrafemtio år.

Nog misstänker jag att den gröna gruppen i parlamentet inrymmer en och annan ganska så teknikfientlig individ, sådana som "lever nära naturen", står nära sådana filosofiska riktningar som väljer bort teknik - var blir det då av friheten på internet?

Med oss i den liberala gruppen ALDE, den tredje största i parlamentet, hade piraternas chanser till inflytande blivit så mycket större. Och själv hade jag glatt mig åt att få samarbeta med Christian. Nu blir det inte så, möjligen om vi hamnar i samma utskott vad det lider. Trist.

7 kommentarer:

Unknown sa...

"man glömmer att liberaler stått upp för just integritet och yttrandefrihet i mer än hundrafemtio år."

Synd att ni var tvungna att sluta nu, då?

Den gröna gruppen har röstat mer konsekvent bra i frågor som engagerar piratpartiet. Jämför exempelvis hur de gröna röstade om mjukvarupatent:
Gröna gruppen vs. ALDE

Eller varför inte telekompaketet (1a läsningen):
Gröna gruppen vs. ALDE

Det var första läsningen. I andra läsningen ser det ännu värre ut.
Gröna gruppen vs. ALDE

I dessa uppkopplade dagar måste det vara svårare att som politiker klämma ur sig vaga påståenden om att stå upp för yttrandefrihet och integritet.

Eklindh sa...

Ursäkra mig? Liberaler som står upp för yttrandefrihet och integritet?

Vilken värld lever du i eller? Sverige har en majoritet av personer som nu kallar sig för liberaler men är inte något annat än pengakåtahalvsossar.

Ledsen att behöva säga dig sanningen. Snart är det så även i Europa.

Anonym sa...

Hej!

Hoppas ni kan samarbeta ändå på något sätt. BTW, har du fått mitt mail som jag skickade 2009-06-16?

Jerker Montelius sa...

"man glömmer att liberaler stått upp för just integritet och yttrandefrihet i mer än hundrafemtio år."

Är FRA, IPRED, Teledatalagring liberalernas sätt att stå upp för integritet så betackar jag mig.

Rasmus Kaj sa...

Den som glömmer att liberaler i 150 år varit just liberala är uppenbarligen liberalerna själva. Något svenskt parti som står upp för liberala värden har jag inte sett de senaste åren, utom Piratpartiet.

En folkpartistiskt och en moderat politiker har stått upp för liberala värden det senaste året, men båda har blivit nedröstade och närmast utmobbade av sina partier (om än hyllade av sina väljare).

Lars-Erick Forsgren sa...

Ni i Alde skulle ansträngt er mer för att få med PP. Både i förhandlingarna, och i praktisk politik, ex-vis på den svenska hemmaplanen.
Ex-vis vad gäller IPRED. Med mera.

Leo sa...

Intressant inlägg, fast i fel tempus.

Du måste mena att FP - Liberalerna (!) stod (tempus preteritum) upp för liberala demokratiska värderingar.

Inte står (tempus presens).