onsdag 9 september 2009

Barroso, och ännu mer Barroso

Idag har ALDE gruppen suttit i möte för att besluta om Barrosos vara eller icke- vara som kommissionens ordförande.
Jag gjorde två inlägg i debatten och här kan du se pressmeddelandet.
Saken är ännu inte helt avgjort, men just nu tror jag att det går vår väg, dvs att frågan avgörs nästa vecka i Strasbourg.
det är inte rimligt att riskera den irländska omröstningen 2 oktober, Köpenhamnsmötet i december och göra det svenska ordförandeskapet till en lame duck, bara för att parlamentet inte lyckas fatta beslut.
Grundkursen för varje politiker är ju att stötta den kandidat som står till förfogande- eller att föreslå en annan kandidat.
Nu finns det ett förslag och inget motförslag, varför hela scenariot verkar utspelas enbart för att förödmjuka Barroso, som faktiskt var övertygande och tillmötesgående mot oss i ALDE. Han gick oss till och med tillmötes i vårt krav på en kommissionär för MR, minoriteter och antidiskriminering- ett krav som åtminstone jag aldrig trodde skulle vinna gehör. Vad de franska och italienska delegationerna nu har att bråka om fattar jag uppriktigt sagt inte. Men, som sagt, jag tror det går vår väg.

Inga kommentarer: