fredag 18 mars 2011

Libyen: No-Fly zone

Igår kväll sammanträdde som bekant FN:s säkerhetsråd och beslutade att införa flygförbudszon över Libyen för att så långt det går skydda cibvilbefolkningen från den pågående massakern.
Detta var inte en dag för tidigt! Nu får bara räddningsflyg, ambulanser och evakueringsflyg tillstånd att flyga över landet.
Jag var en av de första att skriva om det, men fick inte någon respons alls. Men nu har världssamfundet gjort det som inte gjordes vid katastrofen i Rwanda, där en miljon människor sannolikt inte hade behövt mördas om vi agerat.

Nu fattades beslutet igår. Jag tycker att det är starkt att ett litet land som Libanon, som ju verkligen vet vad krig betyder, som tog initiativet. Men skammen kastar sin breda skugga över Tyskland, som ville stoppa det hela.
I mitt arbete här i EP funderar jag allt oftare över varför Tyskland tar sig ett så oproportionerligt och oresonligt tolkningsföreträde i de mest skilda frågor. Ärligt talat är jag trött på att gång på gång se mina tyska kollegor inte agera som självständiga parlamentariker, utan som megafoner för den tyska regeringen. Det gör mig smått illamående att se en "mental berlinmur" byggas upp gång på gång här i parlamentet.

Men flygförbudszonen utropades alltså och det tror jag var ett gott beslut.
Min partiledare, Guy Verhofstadt, var en av de första att uttala sig, klokt som alltid:

"We finally have some clarity from the international community on action to protect the democratic opposition movement in Libya, currently facing annihilation in Benghazi. This UN backing comes not a moment too soon to prevent a humanitarian tragedy. Member States must act swiftly on this resolution to enforce the no-fly zone and to take all necessary measures to protect civilians in Libya."

Naturligtvis har EU ett särskilt ansvar att förhindra fortsatta massakrer mot civila och mot diktatorns opposition, eftersom Libyen är vårt södra grannland. Vi ska stötta demokratikämparna och framväxten av ett demokratiskt samhälle, uppbyggnaden av rättssäkerhet och respekten för de mänskliga rättigheterna.
Om vi överger Libyen kommer skammens skugga att vila över EU. Det får bara inte ske.
Detta är EU:s chans att visa atrt vår utrikes- och säkerhetspolitik kan göra skillnad och göra EU till en god kraft i världen.

Bloggar om samma ämne: Mats Engström, Carl Bildt.

Nyheter om samma ämne: Svd, Svd2, Expressen, Gp, Gp2, Aftonbladet.

Inga kommentarer: