tisdag 16 november 2010

Utvisningar av irakier stoppas!

Tidigare idag var jag med på en debatt om asylpolitik som spelades in för SVT Kunskapskanalen. Jag kritiserade starkt Migrationsverkets generaldirektör Dan Eliasson för morgondagens planerade utvisning av irakier. Europadomstolen som är den främsta uttolkaren av Europakonventionen för de mänskliga rättigheterna har tydligt anvisat medlemsstater att inte genomföra utvisningar till Irak då man inte vet vad som sker med dem som återvänder. Ikväll nåddes jag av det glädjande beslutet att Migrationsverket beslutat att stoppa det planerade planet som skulle lyfta till Irak imorgon med utvisade irakier! Låt nu detta bli ett generellt beslut: utvisa inga fler irakier till Irak!

Aftonbladet ringde och intervjuade mig om detta och det står i dagens tidning. Dagens Expressen med intervju. DN skriver också om detta.
Imorse (17/11) på P1-morgon debatterade jag med Mikael Ribbenvik, rättschef på Migrationsverket, om utvisningarna.
Ab2, Ab3, Ab4, Expressen, DN, Svd, Svd2, Svd3. Ledare i DN.

Bloggar om ämnet: Roger Haddad1 2, Maria Ferm, Samvetsbloggen.

Inga kommentarer: