tisdag 16 november 2010

Förföljda författares dag

Igår, den 15 november, högtidlighölls Förföljda författares dag runt om i världen.
Ord bär inga bojor, kan aldrig stängas in, tystas eller fängslas. Likt brinnande lågor söker de sin väg genom sina budbärare: författare, tänkare, filosofer, journalister, dramatiker och andra som vill och vågar vara dess bärare och förmedla de fria orden till oss.

Ord bär inga bojor. Likt en vind söker de sin väg.

Dagen vi minns och firar de förföljda författarna är både en stolthetens dag och en sorgens dag. Själv känner jag vemodets vind stryka mot min kind när jag tänker på personer som Anna Politkovskaja, Roberto Saviano, Taslima Nasrin, Orhan Pamuk, Ansiur Rahman och andra som med livet som insats bär Orden inom sig och delar med sig av dem. Oändligt tacksam är jag över att jag i någon mån fått stötta några av dem och väldigt glad är jag över att några av dem har blivit mina personliga vänner.

GP skriver om detta. Kulturrådet stöder nätverket för förföljda författare.

Inga kommentarer: