måndag 11 januari 2010

Nytt år, nya möjligheter

GOTT ÅR 2010 önskar jag er som följer min blogg!

Efter underbara, vilsamma helger är jag nu tillbaka i Bryssel. Kom hit igår och ägnade dagen åt att jobba ikapp det jag låtit bli liggande under juluppehållet. Det känns verkligen roligt att vara igång igen, särskilt eftersom jag haft en så fin ledighet hemma i Uppsala. Glädjen att umgås med familj, släkt och vänner, ta del av kulturlivet, läsa, laga mat, motionera, städa och göra praktiska saker för barnen är särskilt glädjefyllt när man inte har möjlighet att göra det varje dag. Dessutom var det så obeskrivligt vackert med all snö och gnistrande sol, även om det bet i kinderna av kyla så fort man vågadde sig ut på promenad.

Men nu är det arbete som gäller. Utfrågningarna av kommissionärerna inleds i morgon. Förhoppningsvis får jag ställa en fråga å JURI:s vägnar till Reding, besked om det i morgon bitti.

Jag fick förra veckan en artikel publicerad i European Voice. Skrev den långt före jul, men bättre sent än aldreg, speciellt som ämnet är så angeläget: Barnaga.

Nog borde EU 2010 kunna vara en zon helt fri från fysisk misshandel av barn. Det kan man tycka, men faktum är att bara 24 länder i världen, därav 15 av EU:s medlemsstater har en lag som förbjuder alla former av våld mot barn.

Det är cyniskt att barn inte har lagligt skydd mot övergrepp, något som vuxna tar för givet. De minsta, vars skörhet och lilla fysiska kraft gör dem särskilt sårbara för slag och skador, har i de flesta av världens länder mindree skydd mot övergrepp på sina små kroppar och på sin rätt till integritet, fysiskt och psykiskt. Läs artikeln, som undertecknats av mig och Anna Hedh(S), här.

Nu ska jag strax promenera hem genom Parc Leopold, där barnen åker stjärtlapp med samma glädje som barnen i Slottsbacken därhemma.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jätte bra artikel Cecilia! Bra att någon lyfter en sådan viktig fråga.

Jag tycker man skulle kunna bygga vidare på detta genom att göra barnkonventionen till en av EU's grundlagar! Och en bra start är att anta den som lag i Sverige!

Om det är på någons sida vi ska stå och några vi ska skydda så är det ju barnen!

Cecilia Wikström sa...

Härligt att det finns fler som tycker att barnen måste skyddas! Keep up the good work!