onsdag 25 november 2009

Sol och regn, vin och vatten

Strasbourg är kontrasternas stad. När parlamentet har session visar sig staden från sin allra trevligaste sida. Nu julpyntas det för fullt, för när vi kommer i december hålls den legendariska julmarknaden utanför katedralen, precis nära mitt hotell. Men jag kommer aldrig ut för att se mig omkring! Igår gick bilen till jobbet kl 7.15, jag kom tillbaka till mitt rum kl 23.00! Fast då fick jag faktiskt ta en liten promenad till middagsträffen med Cecilia Malmström och det var obeskrivligt skönt- och vackert. I morse hade vi Nordiskt- Baltiskt frukostmöte med den avgående kommissionären Margot Wallström, som reflekterade över sina tio år i kommissionen. Det ska bli kul att läsa hennes "testamente": Att engagera människor i EU, en skrift som jag fick med mig.

Idag påmindes jag om Uppsala och mitt eget universitet, där jag ännu en tid är stolt konsistorieledamot(=styrelseledamot), då Victoria Hellsten, Erasmusstudent här i Strasbourg, kom på besök för att tala med mig om EU en stund. Trevligt med spontana besök! Hon är säkert en tjej som kommer att låta göra sig påmind i framtiden.

Idag voterar vi igen. Bland annat Stockholmsprogrammet och Lissabonfördragets implementering, EU-strategi inför Köpenhamnsmötet och ursprungsmärkning på varor.
Här skiner solen nu efter fullständigt ösregn ett par dagar. Det gör mig lätt till sinnet.

Vet inte varför, men plötsligt erinrar jag mig Eeva Kilpis dikt, ur minnet.

Vi har inget skydd mot livet
inget skydd mot kärleken
inget skydd mot döden.
Så skyddslösa är vi.
Det ligger nästan något storslaget i detta.

1 kommentar:

Norpan sa...

Klockren dikt.

Det är något visst Strasbourg, tycker jag. Oavsett om det är session eller inte. Tror åtminstone inte att det enbart var den lokala ölen som berusade mig när jag bodde där.