tisdag 17 november 2009

Mary Robinson for president!

Vi är många kvinnor och män i EP som tvärs över parti- och landsgränser har skrivit under en appell för att förmå människor att förstå att Mary Robinson vore en alldeles förträfflig kandidat till posten som President för rådet. Hon har precis den erfarenhet som behövs: har varit Irlands president, FN:s höga representant för mänskliga rättigheter, utsedd till hedersdoktor vid många universitet, sitter i Nelson Mandelas råd och har härom veckan tagit emot den första Amerikanska statsmedalj som Obama delat ut.

Hela tiden vevas det runt en massa namn på ett antal passande, läs rätt beiga, mesiga kompromisskandidater som inte sticker ut och tar plats. Varför är det alltid så att en menlös man går före en stark och kraftfull kvinna? Jag hoppas att det inte måste vara så och det sa jag i morse i P1 morgon kl 6.15 när jag kommenterade att man på torsdag utser vilka som ska inneha EU:s återstående höga poster. Talmannen i EP och ordförande för kommissionen är ju som bekant män. Det är en demokratifråga och därför inte rimligt att utesluta kvinnor när processen nu går in i sin slutfas. Ännu vågar jag hoppas!

Lyssna på när jag och Marita Ulvskog talar om saken i P1 Morgon imorse!

Inga kommentarer: