torsdag 4 december 2008

Debatternas dag

Dagen började med utskottets TV-sända utfrågning om den kyrkoantikvariska ersättningen, alltså statens anslag för vård av landets största sammanhållna kulturarv, ska gestaltas efter att nuvarande avtalsperiod löper ut nästa år. I utskottet ska vi jobba med frågan och tillsammans ska vi i alliansen arbeta fram ett förslag till nutt avtal. Det ser jag fram mot. Panelen bestod av riktigt intressanta och kunniga personer: Sören Ekström, Lars Friedner, generalsekreterare för svenska kyrkan, Riksantikvarien Inger Liliekvist för att nämna några.

Direkt efter detta gick jag till ännu en offentlig debatt, dagsfärsk promemoria om IPRED. Flera telefonintervjuer, massor av snabba kontakter och akuta saker att åtgärda. Kvällen avslutades med ett gediget arbetspass med juryn som väljer bland lyssnarnas bidrag till nästa års produktion Soundtracks of your life, som sätts upp på Uppsala stadsteater med Linus Tunström som regissör. Det blev en riktigt kul kväll med både intressanta och långa diskussioner. Juryn består förutom ett par lyssnarrepresentanter bland annat av Andreas Mildner, chef på SR i Uppsala, Göran Kåver från Länsmusiken, Åsa Lindeborg, kulturchef på Aftonbladet och jag. Det ska verkligen bli spännande att se hur våra val kommer att gestaltas på scen i mars nästa år.
Nu är klockan halv tolv och min arbetsdag är över. Vet precis vad jag tänker drömma om.

Inga kommentarer: